Radosť z užitočných vecí - teraz aj online | Kinekus

Domácnosť
Kinekus
0
0

Príprava auta pred zimou

Všeobecne

Jazda v zimných podmienkach

 

V lete vie jazdiť skoro každý. Skutočný šofér sa spozná až v zime. Kombinácia nebezpečenstiev totiž sa totiž priam násobí. Je dlhšie tma, čo spôsobuje, že aj úseky, ktoré sú v lete pri našej ceste do práce dávno suché, môžu byť v zime mokré, blatisté, alebo namrznuté.
V tme, daždi a snehu zároveň zaregistrujeme prípadné nebezpečenstvo (chodca či zver) podstatne neskôr. A táto situácia môže nastať na povrchu, ktorý na vedenie vyhýbacieho manévra nie je vôbec vhodný.

V zime teda v prvom rade jazdime opatrnejšie. Počítajme s tým, že aj v slnečnom počasí môžu byť niektoré úseky ciest zamrznuté alebo zasnežené celé dni a preto primerane klzkejšie.

Predvídať prikazuje vodičovi vyhláška. Dvojnásobne to platí v zime, lebo brzdenie v poslednej chvíli môže situáciu ešte zhoršiť a ani najdokonalejšie asistenčné systémy nezastavia auto na čistom ľade.

Zimné pneumatiky

 

V nezávislých testoch sa už viackrát overilo, že zimné pneumatiky sú na snehu a ľade podstatne dôležitejšie ako napríklad pohon všetkých štyroch kolies. Bez dobrej gumy sa výkon na zľadovatelú vozovku neprenesie.

U nás sú povinné medzi 15. novembrom a 31. marcom v prípade, že je cesta pokrytá vrstvou snehu alebo ľadu. Zimné pneumatiky by mali mať výšku dezénu vyššiu ako 3 milimetre. To je litera zákona. Vzhľadom na zloženie zmesi zimných a letných pneumatík stojí za zváženie aj to, v akých podmienkach auto používame. Obyvateľ Komárna možno prezúvať nemusí, najmä ak autom nemusí jazdiť každý deň. Ak jazdíme každodenne ráno do práce a večer naspäť, možno stojí prezutie za zváženie aj spomenutom Komárne. Zimné pneumatiky totiž vo všeobecnosti dosahujú lepšiu priľnavosť ako letné pri teplotách nižších ako 7°C a do takých podmienok je aj namiešaná ich zmes. Naopak, ak jazdíme  celé dni po suchých cestách povedzme pri teplote 17°C, budú  zimné pneumatiky zošúchané na odpis po dvoch sezónach.
Ak plánujete vycestovať do zahraničia, overte si vždy dopredu, aké podmienky použitia zimných pneumatík platia v danej krajine.

Akumulátor

 

Pneumatiky sú dôležité pri pohybe vozidla. Aby sme ho však do pohybu vôbec dostali, musíme spaľovací motor najskôr naštartovať. A to bez dobrej batérie nejde. 

Dobrý akumulátor pri vypnutom motore drží napätie 12,6 Volta. Ak je napätie nižšie, akumulátor už nie je v najlepšej kondícii, prípadne to signalizuje závadu v elektrickom rozvode.
Napätie jednoducho premeráme priamo na akumulátore. Stačí na to kvalitný multimeter.

Dobrou investíciou sú aj štartovacie káble. Môžu sa zísť nám, ale rovnako môžeme pomôcť iným motoristom, ktorí sa nemôžu pohnúť z miesta. Prácu s nimi by sme si mali nacvičiť dopredu, aby sme pri manipulácii s dlhými káblami pod napätím nespôsobili viac škody ako úžitku.
Rovnako dôležité je zistiť si, kde sa vo vozidle nachádza akumulátor. V Škode 120 ale aj viacerých BMW by sme ho v motorovom priestore hľadali márne.

 

Kam všade silikón

 

Silikónový sprej je veľmi dobrým pomocníkom, musíme ho však aplikovať ešte pred zimou. Pomocou handričky ho nanesieme na všetky dverové tesnenia. Nezabudnime, že tesnenie nemusí byť len na ráme, ale aj na dverách samotných a že za dvere sa počítajú aj dvere do kufra.
Vrstva nemusí byť hrubá, silikón určite nemá stekať na karosériu.

Vrstvička silikónu, ktorú voľným okom ani nevidíme,  spoľahlivo zaistí vodoodpudivosť gumeného tesnenia. Pri mraze potom nenastane primrznutie tesnenia a dvere pohodlne otvoríme aj v najsilnejších mrazoch.
Podobne sa môžeme postarať aj o všetky zámky na vozidle. Pomocou slamky do nich vstrekneme trochu silikónu a zaistíme tak mrazuvzdornosť.

Pokiaľ máme vo výbave aj rozmrazovací roztok či sprej na zámky, logicky ho neskladujeme v aute. :-)

Dodatočná výbava


Samozrejmosťou by mala byť aj kontrola chladiacej kvapaliny. Stará kvapalina, najmä ak bola niekoľkokrát dopĺňaná destilovanou vodou, už nemusí mať dostatočnú mrazuvzdornosť a v silnom mraze môže poškodiť nielen motor (minimálne vytlačením mrazových zátok), ale aj chladič a ďalšie súčasti chladiaceho systému.

Nezabudnime v dostatočnom predstihu doplniť aj zimnú zmes do ostrekovačov.
Dobrá škrabka je tiež povinnou výbavou každého vodiča (hoci vo vyhláške o nej nie je ani slovo). Jazdou so zasneženými či zamrznutými oknami ohrozujeme nielen seba , ale aj všetkých naokolo. Cez desaťcentimetrový priezor v prednom skle  vyškriabaný vernostnou kartou nemôžeme ani len tušiť (nieto ešte vidieť), či nemáme dať len obyčajnú prednosť zprava.
Vynikajúcim doplnkom zimnej výbavy je napríklad skladacia lopata. A pre jej použitie ani netreba chodiť na hory. Niekedy stačí aj hodinka v nákupnom centre spojená so silným snežením a rozbehnutie auta z miesta je bez nej nemožné.

Diskusia
Pridávať príspevky môže len zaregistrovaný zákazník. PRIHLÁSENIE  /  REGISTRÁCIA

V diskusií nie sú žiadne príspevky.
VYBERTE SI TÉMU
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY