Radosť z užitočných vecí - teraz aj online | Kinekus

Stavba a železiarstvo
Kinekus
2
0

Rebríky

Všeobecne

Vyrobiť rebrík bolo kedysi jednoduché a predsa fascinujúce. Najskôr sa v lese vybral dostatočne dlhý a tenký smrečok alebo jedľa (potom bol rebrík aj riadne ťažký), očistil sa od kôry, spodná (hrubšia) strana sa zaostrila obojručným nožom a  celý strom sa pozdĺžne prerezal. Tak vznikli dve stojky rebríka.
Následne sa rozrysovali dierky a vyvŕtali ručnou vŕtačkou alebo veľkým nebožiecom. Ako šteble sa používali lieskové paličky nakrátené na potrebnú dĺžku a na koncoch zastrúhané. Tri šteble (na oboch koncoch a v strede) boli širšie, vyrobené z doštičiek - tie sa ako jediné na klasických drevených rebríkoch klincovali, aby držali rebrík pohromade.

Drevené rebríky boli bio a z lokálnych surovín, ale ak by sme ich mali vyrábať dnes, lesy by boli rýchlo vydrancované. A ani skladovanie a preprava nie sú ich silné stránky. Treba ich držať v suchu a poskladať na prepravnú dĺžku sa tiež nedajú.

Ešte že máme modernú dobu s je výdobytkami. A priemyselná výroba hliníkového rebríka nie je o nič menej fascinujúca ako výroba dreveného.

Rebríky sa nevyrábajú z čistého hliníka, ale z jeho zliatiny legovanej kremíkom, meďou, horčíkom a mangánom. Preto sa v tavnej peci pridávajú všetky tieto prísady.

Fascinujúce je tiež sledovať, ako sa leje roztavený kov do foriem, kde z neho vznikajú šesťmetrové tyče, aby sa potom vytiahli tieto tyče von a ešte za horúca sa rozkrájali na niečo, čo pripomína obrovské pelety. Hydraulický list potom tlačí peletu hliníkovej zliatiny cez razidlo. A z trištvrte metrovej horúcej pelety je zrazu štyridsať metrov dlhá “koľajnica” profilu, ktorý sa po nakrátení využije na stojky či šteble rebríka. Koľajnica sa ďalej rovná a delí na potrebné dĺžky.

Menšie rebríky sa vyrábajú nitovaním dielov, tie dlhšie zasa zalisovaním hliníkových šteblí do spojok. Na záver sa pridajú plastové a gumené ukončovacie kusy, ktoré zabraňujú úderom či pošmyknutiu rebríka. A samozrejme rôzne dodatočné kovania, ktoré zabraňujú ohýbaniu rebríka, alebo ho naopak umožňujú - ale len tam, kde je to žiadúce.

Moderný hliníkový rebrík je preto pevný a odolný a zároveň ľahučký. Je aj ľahko prenosný a skladný. Aj naozaj dlhé viacdielne rebríky je možné zložiť a prepravná dĺžka sa vždy udrží v rozumnej miere.
Zároveň sú moderné rebríky vybavené bezpečnostnými prvkami, napríklad širokými nohami dole, ktoré poskytujú stabilitu v bočnom smere.
Gumené a plastové diely zasa zaisťujú rebrík proti posuvu tak na mäkkom ako aj na tvrdom povrchu - to je ďalšia vlastnosť, o ktorej môžu drevené rebríky len snívať.
Nezabudnite - pri prácach vo výškach musíte na bezpečnosť seba aj svojich blízkych dbať ešte viac ako pri prácach na zemi.

 

Diskusia
Pridávať príspevky môže len zaregistrovaný zákazník. PRIHLÁSENIE  /  REGISTRÁCIA

V diskusií nie sú žiadne príspevky.
VYBERTE SI TÉMU
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY